dilluns, 30 de novembre del 2009

Avaluació de Recursos

La Nostra Webquest
Al nostre grup hem treballat la Webquest Un Viatge per la Diversitat.
La nostra proposta s'ha subdividit en quatre parts, moments o sessions:

A - la diversitat cultural
B – la resolució de problemes referits a diferències culturals.
C – l’autocontrol emocional i la sensibilitat social. El treball de la interculturalitat a través de l’empatia.
D - les habilitats socials a través de la millora de la nostra capacitat de comunicació, comprensió i atenció.

SESSIÓ Nº 1
Hem treballat el Concepte d’interculturalitat, hem tractat la realitat cultural de les escoles actuals, els conceptes de tolerància, respecte, comunicació o drets humans, i ens hem centrat en el significat i la dimensió de la paraula “interculturalitat”.


SESSIÓ Nº 2
Hem treballat la resolució de problemes, en les causes i les manifestacions que poden provocar els sentiments, la importància dels afectes en els conflictes i en la seva resolució i en l’anàlisi dels propis sentiments aprenent a identificar-los i a expressar-los de manera assertiva.

SESSIÓ Nº 3
Hem treballat l’autocontrol emocional intentant ajudar els alumnes a reconèixer les emocions en ells mateixos i en altres, en reflexionar sobre les situacions que vivim i les sensacions d’agressivitat que experimentem per poder afrontar-les trencant el cicle d’agressivitat, i en desenvolupar la sensibilitat pels drets humans evitant la discriminació i afavorint la reinserció social.

SESSIÓ Nº 4
Hem potenciat les habilitats socials per tal de millorar la capacitat dels estudiants per comunicar-se entre els companys i els adults, per conèixer què implica ser hàbil en la comunicació, per analitzar els objectius i regles de les converses que mantenim amb els companys, per identificar elements verbals i no verbals de la comunicació, per establir regles existents durant el transcurs de les classes i per entendre que els elements d’una conversa són l’inici, el manteniment i la terminació.

Personalment penso que podríem parlar fonamentalment del tercer nivell d'interculturalitat en que es produeix un codi nou, bé perquè treballem i introduïm elements de reflexió nous pels nostres alumnes o bé perquè s’ha de produir una nova concepció en la resolució de problemes, un nou punt de partida en el que implica l’autocontrol i també un nou sentit en la reflexió i interiorització de les habilitats socials. Les nostres activitats potencien la creació de noves formes, de nous llenguatges, de replantejaments nous de les maneres de fer, de ser i d’entendre.

Les potencialitats de la webquest són  moltes, de fet, planteja als alumnes una tarea o resolució d’un problema i un procés de treball col•laboratiu i cooperatiu, basat fonamentalment en els recursos d’internet. Les webquests potencien el treball cooperatiu i constructiu en entorns didàctics i d’aprenentatge i alhora promouen un model positiu d’educació intercultural. Trobo que a més a més de tot el que s’ha comentat, l’entorn webquest fomenta i potencia l’educació intercultural ja que la feina que queda a la xarxa i que es pot treballar, consultar o editar, pot estar feta per qualsevol persona o per qualsevol grup de treball de qualsevol raça, cultura o país i realment es valora la qualitat o, concretament, l’ús.

Recursos en línia
El recurs que he escollit per la tercera pac és una webquest i es titula M'agrada com ets. Treballa el valorar-se a un mateix i als demés. Planteja 8 activitats per fer reflexionar als alumnes de 4rt d'ESO que tots som diferents i ens hem de respectar. Entre altres aspectes, potencia el fer entendre que tots tenim les mateixes il·lusions i també que ens cal pensar sobre el que passa al nostre voltant. Penso que la proposta de feina que hi trobem és molt interessant perquè hi treballa amb molts recursos diferents que resulten força atractius als joves. Tal i com comenten la Mariona Saenz, la Mònica i Anna Santamans, en acabar aquestes activitats, potser, ens coneixerem més i ens adonarem que som a la vegada tan iguals i tan diferents.



AVALUACIÓ PSICOPEDAGÒGICA EN QUANT AL POTENCIAL EDUCATIU
La webquest que tractem està pensada per ajudar a conèixer els companys i la seva cultura, el que els agrada, les seves il•lusions i els seus jocs. A la webquest es treballa la recerca d'informació, l'elaboració grupal d'unes conclusions al respecte, el debat, el treball col•laboratiu, la selecció dels materials que s'han d'utlitzar i l'autonomia de les tasques que es porten a terme. En alguns moments té lloc el treball més autònom i en d'altres el que és més tutoritzat, d'igual forma té cabuda el treball individual, tant com el fet en petit grup i també en gran grup. Penso que aquesta webquest presenta una proposta molt diversificada i interessant des d'un punt de vista pedagògic. Els recursos que fa servir, com el powerpoint, l'enciclopèdia wikipedia, la visualització de la pel•lícula, el role-playing, el debat i els acudits, entre d'altres fan que els alumnes es trobin motivats en la realització de les tasques, trobem activitats molt engrescadores, que fan que es treballi la interculturalitat de forma àgil i amena i que es reflexioni sobre un mateix:
http://www.phpwebquest.org/UserFiles/File/qui_soc_i_d_on_vinc1(1).ppt.

AVALUACIÓ PSICOPEDAGÒGICA EN RELACIÓ A LA INTERCULTURALITAT
El tractament que es dóna de la interculturalitat és el de respectar i assimilar el que és diferent i també integra el nostre entorn, com veiem a les activitats 4 o 5 que aprenem sobre la roba típica d'altres llocs o sobre els menjars típics d'altres països. De fet, s'aposta cap a la relació de respecte entre cultures i cap al respecte cap a un mateix.

La webquest fa reflexionar als alumnes sobre el fet que no hi ha cultures millors ni pitjors, cadascuna pot tenir formes de pensar i actuar en les que determinats grups es trobin discriminats. De fet, es veu que totes les cultures són dignes i mereixedores de tot el respecte. La única forma de comprendre correctament a les cultures és interpretar les seves manifestacions partint dels seus propis criteris culturals, això no ha de suposar eliminar el nostre judici. El missatge implícit de la webquest "M'agrada com Ets" és el de moderar un etnocentrisme que porta a interpretar la cultura "criticable" des de la cultura pròpia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada